Document
استكشاف ممارسات إدارة المواهب القيادية للمعلمات في المدارس الحكومية بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The reality of leadership talent management for teachers in public schools in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to explore the leadership talent management
practices of female teachers in government schools in the Sultanate of
Oman, using the qualitative approach of studying multiple cases, and the
interview as a tool applied to four schools of education in Muscat
Governorate. The study sample consisted of four school principals and
their assistants, and twelve teachers who were selected intentionally. The
study reached a set of results, the most prominent of which are: the
diversity of methods for discovering the leadership talents of female
teachers, and delegating tasks was one of the most common practices
followed by school administrations to discover the leadership talents of
female teachers, in addition to school administrations investing in the
strengths that female teachers possess to raise their administrative
efficiency. Moreover, the processes of managing the leadership talents of
female teachers are not included in school planning processes. Finally, the
practices of managing the leadership talents of female teachers were
represented in employing administrative capabilities and administrative
tasks that do not reflect the concept of talent management. The study
recommends several recommendations, the most important of which are
the necessity of spreading the culture of talent management among
administrative and teaching bodies, including the development of
leadership talents in school planning processes, and establishing a
department specialized in managing the leadership talents of teachers in
the General Directorates of Education, concerned with providing training
courses. And qualifying, to qualify teachers to assume leadership
positions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف ممارسات إدارة المواهب القيادية لدى المعلمات في المدارس الحكومية بسلطنة عمان، مستخدمة المنهج الكيفي لدراسة الحالات المتعددة، والمقابلة كأداة طبقت على أربع مدارس تعليمية بمحافظة مسقط. وتكونت عينة الدراسة من أربعة من مديرات المدارس ومساعداتهن، واثنتي عشرة معلمات تم اختيارهن بطريقة مقصودة. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها: تنوع أساليب الكشف عن المواهب القيادية لدى المعلمات، وكان تفويض المهام من أكثر الممارسات شيوعاً التي تتبعها إدارات المدارس لاكتشاف المواهب القيادية لدى المعلمات، بالإضافة إلى استثمار إدارات المدارس لنقاط القوة التي تمتلكها المعلمات لرفع كفاءتها الإدارية. كما أن عمليات إدارة المواهب القيادية لدى المعلمات لا يتم تضمينها في عمليات التخطيط المدرسي. وأخيراً، تمثلت ممارسات إدارة المواهب القيادية لدى المعلمات في توظيف القدرات الإدارية والمهام الإدارية التي لا تعكس مفهوم إدارة المواهب، وأوصت الدراسة بعدة توصيات، من أهمها ضرورة نشر ثقافة إدارة المواهب بين الهيئات الإدارية والتدريسية، بما في ذلك تنمية المواهب القيادية في عمليات التخطيط المدرسي، وإنشاء إدارة متخصصة بإدارة المواهب القيادية لدى المعلمات في المديريات العامة للتربية والتعليم، تعنى بتقديم الدورات التدريبية والتأهيلية، لتأهيل المعلمات لتولي المناصب القيادية.
Category
Theses and Dissertations