Document
درجة ممارسة القيادة الموزعة وعلاقتها بالصمت التنظيمي للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Degree of Distributed Leadership Practice and its Relationship to the Organizational Silence of Teachers in Basic Education Schools in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the degree to which school principals practice distributed leadership and its relationship to the organizational silence of teachers in basic education schools in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. The study population consisted of all male and female teachers in government basic education schools (second cycle) in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman, who numbered (7217) male and female teachers. The questionnaire was distributed electronically to (400) male and female teachers, and (337) valid questionnaires were retrieved for statistical analysis. The results of the study also showed that the degree of school principals’ practice of distributed leadership from the point of view of teachers was average, and the dimensions were arranged as follows: In the first place was the dimension of shared responsibility at a level of a medium degree, and in the second place was the dimension of leadership practices at a level of a medium degree, and in the rank The third level was the school culture dimension at a moderate level, and the vision, mission and goals dimension came at a medium level as well. The results of the study also revealed that the level of organizational silence among teachers, from their point of view, was between a high level and a low level. The social silence dimension came in the first place at a high level, the defensive silence dimension came in the second place at a low level, and the submissive silence dimension came in the third place at a low level as well. The study revealed that there were no statistically significant differences at the significance level (0.05 ≥ α) in the estimates. Teachers' degree of practicing distributed leadership from the teachers' point of view is attributed to the variables of gender, educational qualification, and years of experience. The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences at the significance level (0.05 ≥ α) in teachers’ estimates of the level of organizational silence. The study also found that there was a weak correlation between the degree of school principals’ practice of distributed leadership and the level of organizational silence among teachers in basic education schools in North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman, and there is a weak effect of the degree of school principals’ practice of distributed leadership on the level of organizational silence among teachers in basic education schools in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman.
One of the most important recommendations of the study is to enhance reliance on the distributed leadership method in schools. Given its prominent role in the decision-making process, the Ministry of Education is adopting an educational strategy to benefit from ideas, especially modern styles of leadership, most notably the distributed leadership approach, and the school administration’s interest in clarifying the school’s vision and mission, and the agreement of its vision with the values of society. The school is part of society, and its values emerge from the values of society.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموزعة وعلاقتها بالصمت التنظيمي للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان. تكوَّن مجتمع الدراسة من جميع المعلمين والمعلمات في مدارس التعليم الأساسي (الحلقة الثانية) الحكومية بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عُمان، والبالغ عددهم (7217) معلمًا ومعلمة ، وتم توزيع الاستبيان إلكترونيًّا على (400) معلم ومعلمة، واسترِدَّتْ (337) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي، كما أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموزعة من وجهة نظر المعلمين جاءت متوسطة، وجاءت الأبعاد مرتبة على النحو التالي: جاء في الرتبة الأولى بُعْدُ المسؤولية المشتركة بمستوى درجة متوسطة، وجاء في الرتبة الثانية بُعد الممارسات القيادية بمستوى درجة متوسطة، وفي الرتبة الثالثة جاء بُعد ثقافة المدرسة بمستوى درجة متوسطة، وقد جاء في الرتبة الرابعة بُعد الرؤية والرسالة والأهداف بمستوى درجة متوسطة أيضًا، كما كشفت نتائج الدراسة أن مستوى الصمت التنظيمي لدى المعلمين من وجهة نظرهم جاء بين المستوى المرتفع والمستوى المنخفض؛ حيث جاء بُعد الصمت الاجتماعي في الرتبة الأولى بمستوى مرتفع، وجاء في الرتبة الثانية بُعد الصمت الدفاعي بمستوى منخفض، وجاء في الرتبة الثالثة بُعد صمت الإذعان بمستوى منخفض أيضًا، وكشفت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) في تقديرات المعلمين لدرجة ممارسة القيادة الموزعة من وجهة نظر المعلمين تُعزى لمتغيرات الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة. كما كشفت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) في تقديرات المعلمين لمستوى الصمت التنظيمي، كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط ضعيفة بين درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموزعة ومستوى الصمت التنظيمي لدى المعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، ووجود تأثير ضعيف لدرجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموزعة على مستوى الصمت التنظيمي لدى المعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان.
ومن أهم توصيات الدراسة تعزيز الاعتماد على أسلوب القيادة الموزعة في المدارس؛ نظرًا لما لها من دور بارز في عملية صنع القرار، وتبني وزارة التربية والتعليم إستراتيجية تربوية للاستفادة من الأفكار، وخاصة الأنماط الحديثة للقيادة، وعلى رأسها مدخل القيادة الموزعة، واهتمام إدارة المدرسة بتوضيح رؤية المدرسة ورسالتها، واتفاق رؤيتها مع قيم المجتمع؛ حيث إن المدرسة جزء من المجتمع، وتنبثق قيمها من قيم المجتمع.
ومن أهم توصيات الدراسة تعزيز الاعتماد على أسلوب القيادة الموزعة في المدارس؛ نظرًا لما لها من دور بارز في عملية صنع القرار، وتبني وزارة التربية والتعليم إستراتيجية تربوية للاستفادة من الأفكار، وخاصة الأنماط الحديثة للقيادة، وعلى رأسها مدخل القيادة الموزعة، واهتمام إدارة المدرسة بتوضيح رؤية المدرسة ورسالتها، واتفاق رؤيتها مع قيم المجتمع؛ حيث إن المدرسة جزء من المجتمع، وتنبثق قيمها من قيم المجتمع.
Category
Theses and Dissertations