Document
فاعلية استراتيجية بنية النص في المحافظة على اتصالية الدلالة في النص التفسيري لدى طلبة الصف الثامن في مادة اللغة الإنجليزية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to identify the effectiveness of text structure strategy in maintaining the global coherence of the expository text on 8th grade students in English. '
Establishing a global coherence is based on the ability to grasp the text main ideas and maintaining a comprehension monitoring on the macro- structural level. Thus, the effectiveness of text structure was tested through the following hypotheses which were: There is a statistically significant difference between the mean scores of the pre testing and post testing in the summarization test in the favor of the post testing, and there is a statistically significant difference between the mean scores of the pre-testing and post testing in the error detection test in the favor of the post-testing.
To examine the study hypotheses pre and post tests were applied after checking their reliability and validity, and a training program was designed based on text structure strategy. It consisted of (7) lectures. Each training lecture run between (30) to (40) minutes.
This study followed one group design, and the sample of the study consisted of (10) students from Shams AlHuda School in the Governate of Batinah South.
After collecting data, analytical statistical method revealed the following results: There is a statistically significant difference between the mean scores of the pre-testing and post testing in the error detection test in the favor of the post-testing, and there is a statistically significant difference between the mean scores of the pre-testing and post testing in the summarization test in the favor of the post-testing. .
A set of recommendations and suggestions were made
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استراتيجية بنية النص في الحفاظ على اتصالية الدلالة في النص التفسيري في مادة اللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف الثامن وذلك باختبار أثرها على الأبعاد المكونة لاتصالية الدلالة وهي: إنجاز البني الكبرى ومراقبة اتصالية الدلالة، وذلك من خلال اختبار الفرضيات الآتية: توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى أقل من ۰٫05 بين متوسطات درجات طالبات الصف الثامن في مقياس القدرة التلخيصية في القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي. وأيضا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى أقل من ۰٫۰۵ بين متوسطات درجات طالبات الصف الثامن في اختبار مراقبة اكتشاف الأخطاء في القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي.
وقد اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة حيث تكونت عينة الدراسة من (۱۰) طالبات من الصف الثامن بمدرسة شمس الهدى للتعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، واللواتي حصلن على أعلى الدرجات في اختبار الفهم القرائي والذي أعدته الباحثة.
وللتأكد من صحة الفرضيات تم بناء برنامج تدريبي قائم على استراتيجية بنية النص مكون من (۷) جلسات. تراوحت مدة كل جلسة من (۳۰) إلى (40) دقيقة. واستخدمت الاختبارات القبلية والبعدية كأدوات للدراسة.
وبإتباع الأساليب الإحصائية الملائمة تم تحليل البيانات باستخدام برنامج (SPSS) ، تم التوصل من خلالها إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات الصف الثامن في مقياس القدرة التلخيصية في القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات الصف الثامن في اختبار مراقبة اكتشاف الأخطاء في القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي. وفي ضوء النتائج تم الخروج بمجموعة من التوصيات، والمقترحات.
وقد اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة حيث تكونت عينة الدراسة من (۱۰) طالبات من الصف الثامن بمدرسة شمس الهدى للتعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، واللواتي حصلن على أعلى الدرجات في اختبار الفهم القرائي والذي أعدته الباحثة.
وللتأكد من صحة الفرضيات تم بناء برنامج تدريبي قائم على استراتيجية بنية النص مكون من (۷) جلسات. تراوحت مدة كل جلسة من (۳۰) إلى (40) دقيقة. واستخدمت الاختبارات القبلية والبعدية كأدوات للدراسة.
وبإتباع الأساليب الإحصائية الملائمة تم تحليل البيانات باستخدام برنامج (SPSS) ، تم التوصل من خلالها إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات الصف الثامن في مقياس القدرة التلخيصية في القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات الصف الثامن في اختبار مراقبة اكتشاف الأخطاء في القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي. وفي ضوء النتائج تم الخروج بمجموعة من التوصيات، والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations