Document

فاعلية برمجية الواقع الأفتراضي (Mozaik 3D) في تدريس اللغة العربية على تنمية مهارات التحدث والتفكير البصري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي.

Identifier
اليعقوبية, نوال بنت معيوف بن سعيد (2021). اعلية برمجية الواقع الأفتراضي (Mozaik 3D) في تدريس اللغة العربية على تنمية مهارات التحدث والتفكير البصري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساس (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس،مسقط، عمان)..
Other titles
The effectiveness of the virtual reality software (Mozaik 3D) in teaching Arabic to develop the skills of speaking and visual thinking among fourth-grade students
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to investigate the effectiveness of the virtual reality software (Mozaik 3D) in teaching Arabic Language to develop the skills of speaking and visual thinking among Grade Four Basic Education System students. In order to achieve this, the study followed the quasi experimental design with two groups, experimental group included 31 male and female students, and control group included 31 male and female students from the same school. The researcher prepared two instruments and a study material. The two instruments were the oral performance analysis card to measure speaking skills and a written test for visual thinking. The study material was the guide for the teacher on how to teach with the virtual reality software (Mozaik 3D). The researcher verified the instruments validity by presenting the material to a number of reviewers and checked the reliability of the two tools by using appropriate statistical treatments for the test as the value of its reliability according to the Alpha Cronbach coefficient was 84.0, and for the analysis card the reliability was verified by the stability of the raters as the agreement percentage, according to the Pearson coefficient was 98.0. The results of the study showed a statistically significant difference at the level of significance of 0.05 ≥ α between the mean scores of the two study groups in the post application of the analysis of oral performance in favor of the experimental group. Also, there was a statistically significant difference at the level of significance of 0.05 α between the mean scores of males and females in the post application of the oral performance analysis in favor of female students. The results also indicated that there was a statistically significant difference at the level of significance of 0.05 ≥ α between the mean scores of the two study groups in the post application the written test for visual thinking in favor of the experimental group. There was no statistically significant difference at the level of significance 0.05 ≥ α between mean scores for males and females in the post application of the test of visual thinking skills. Accordingly, the current study recommended that attention should be paid to developing speaking and visual thinking skills in the Arabic language subject through modern education software such as the current one. The current study suggested conducting more studies to reveal the effectiveness of virtual reality in developing other thinking skills in the Arabic language, and in various academic stages
Arabic abstract
العربية على تنمية مهارات التحدث والتفكير البصري لدى تلامـيذ الصف الرابع الأساســي، وللتحقق من ذلك؛ اعتمدتِ الدراســةُ المنهجَ شبه التجريبـي القائم على تصميم المجموعتين التجريبيـة والضابطـة؛ حيث ضمّت المجموعة التجريبية 31 تلميذًا وتلميذة، وضمت المجموعة الضابطــة أيضًا 31 تلميذًا وتلميذة من المدرسة نفسها، في كل مجموعة 17 ذكرًا، و14 أنثى.
وأعـدَّتِ الباحثــةُ لذلك أداتان ومادة، تمثَّــلت الأداتان في: بطاقة تحليل الأداء الشـفوي لقيـاس مهارات التحدث، واختبار تحريري للتفكير البصري، أما مادَّة الدراســة فتمثَّــلت في دليل استرشادي للمعلمـة في كيفية التدريس ببرمجية الواقع الافتراضي (Mozaik 3D)، وتحـقّــقـتِ الباحثــةُ من صدق الأداتين والمادة بعرضها على عدد من المحكِّميـن، وأيضا التحقق من ثبات الأداتين باستخدام المعالجات الإحصائية المناسبــة بالنسبة للاختبار؛ حيث بلغت قيمة ثباته وفق معامل ألفا كرونباخ 84,0، وبالنسبة لبطاقة التحليل تم التحقق من ثباتها عن طريق ثبات المصححين؛ حيث بلغت نسبة الاتفاق وفق معامل بيرسون 98,0 .
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى دلالة 0,05 ? ? بين متوسطي درجات مجموعتي الدراســة في التطبيق البعدي لتحليل الأداء الشفوي لصالح المجموعة التجريبيّة، ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى دلالة 0,05 ? ? بين متوسطي درجات الذكور والإناث في التطبيق البعدي لتحليل الأداء الشفوي لصالح الإناث، كما أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى دلالة 0,05 ? ? بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير البصري لصالح المجموعة التجريبيّة، وعدم وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى دلالة 0,05 ? ? بين متوسطي درجات الذكور والإناث في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير البصري.
وعليه؛ أوصتِ الدراسةُ الحالية بضرورةِ الاهتمام بتنمية مهارات التحدث والتفكير البصري في مادة اللغة العربية عن طريق برمجيات التعليم الحديثة مثل البرمجية الحالية، واقترحت الدراسة الحاليّـة إجراء دراسات للكشف عن فاعلية الواقع الافتراضي في تنمية مهارات التفكير الأخرى في اللغة العربيّـة، وفي مراحل دراسية متنوعة
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
13
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Theses and Dissertations
4
0
الربيعية, شيخة بنت ناصر بن بخيت.
جامعة السلطان قابوس.
2022