Document

فاعلية برنامج توجيهي جمعي في تنمية مهارات المقابلة الوظيفية لدى الباحثين عن عمل في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study investigates the effectiveness of career-group counseling program in developing job interview skills among Job Seekers in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of (300) male and female job seekers. Forty of this sample were identified as weak in interview skills. Those were divided into two groups: experimental (n=20) and control (n = 20). The experimental group underwent a group guidance program, while the control group did not receive any treatment. The study followed a semi-experimental approach. The scale of developing the career interview skills was administered to the sample, after verifying its psychometric properties. The scale consisted of 30 items distributed to three dimensions: preparation for the interview, personal skills, and thinking skills. The stability coefficient of the scale was 0.90. The results of MANCOVA analysis showed that there were statistically significant differences in the post-measurement between the control group and the experimental group in favor of the experimental group. The effect coefficient (eta squared) was 0.74. The results also showed that there were no differences between male and female in interviewing skills, and there was no interaction between gender and treatment. The results of the ANOVA Repeated-measure revealed statistically significant differences between the pre-test and post-test of the experimental group in favor of post-measurement. The results showed no statistically significant differences between the post-measurement and the follow-up measurement, indicating the effectiveness of the program persists. The results were discussed and interpreted in light of previous research. The study concluded with a set of recommendations and suggestions.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي جمعي في تنمية مها رات المقابلة الوظيفية بسلطنةعمان . وقد شاملت عينة الدراسة 300 باحث عن عمل من الذكور والإناث، سحب منها مجموعتين تجريبية وضابطة، عدد أفراد كل منها 20 باحث عن عمل من الذكور والإناث، وقد خضعت المجموعة التجريبية لبرنامج توجيهي جمعي، حيث اشتمل البرنامج على مهارات من المستوى النمائي والوقائي والعلاجي، والمتأ صلة جميعها بالقدرة على اجتياز المقابلة الوظيفية، وتكون البرنامج من أربعة عشر جلسة توجيهية، واحتوت كل جلسة على جلسة علمية تمهيدية، وأنشطةإثرائية متنوعة مناسبة للفئة المستهدفة مدتها الزمنية 50 دقيقة، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أية معالجة. اوعتمدت الدراسة على المنهج شبة التجريبي، وقد تم استخدام مقياس مهارات المقابلات الوظيفية المكونة من 30 عبارة تقيىيم مها رات المقابلات الوظيفية، حيث تكون المقياس من ثلاثة أجزاء هي التحضير للمقابلة والمها رات الشخصية ومها ا رت التفكير، كما تم التحقق من خصائصة السايكومترية، وقد بلغ معامل الثبات للمقياس ) 0,90
وأوضحت نتائج تحليل التباين المتعدد المصاحب عن وجود فروق عالية إحصائيا في القياس البعدي بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية حيث بلغ معامل التاأثير ) 0,74 (، كما بينت النتائج عدم وجود فروق بين الاذكور والإنااث في مهارات المقابلة الوظيفية، وعدم وجوع تفاعل بين النوع الاجتماعي والمجموعة. وكشفت نتائج تحليل التباين للقياسات المتكررة عن وجوع فروق عالية إحصاائياً بين القياس القبلي والبعدي والمتابعة للمجموعة التجريبية لصاالح القياس البعدي، وعدم وجوع فروق عالة إحصائياً بين القياس البعدي
وقياس المتابعة مما يدل على فاعلية البرنامج. وتم مناقشة النتائج وتفسيرها في ضوء الإطا رالنظري ، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
1
الهنائية, رقية بنت علي بن راشد.
جامعة السلطان قابوس
2019
Theses and Dissertations
0
0
‫المعولية،, ماريا بنت سعيد بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2018