Document

سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات لطلاب الصف الرابع الأساسي في محافظة الداخلية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to analyze the differences between the outstanding and remedial students in the working memory capacity and levels of processing (shallow –intermediate- Deep). Also, it analyzes the gender role in the working memory capacity and levels of processing, and identifies the working memory capacity and levels of processing for the selected sample. The sample consisted (240) students (Males / females) from the fourth grades studying at Al Dhakhalia region. In this study, a battery based measurement developed by Alloway in 2007, used to measure the working memory capacity for this study. Calculated means, standard deviation, and general liner models were used to analyze the results of the study. One of the most important outcomes of this study, that there are major differences between the outstanding and remedies students in the working memory capacity and levels of processing. However, there are no differences between genders in the working memory capacity and levels of processing. Overall, the overall performance of the sample on the working memory capacity measurement and levels of processing was less than average. Several recommendations and action items were submitted,
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق بين الطلبة المجيدين والطلبة الغير مجيدين في التحصيل الدراسي في سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات السطحي- المتوسط العميق)، ومعرفة إمكانية وجود فروق بين الذكور والإناث في سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات، وتحديد مستوى سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات بالنسبة لعينة الدراسة الحالية، وتكونت عينة الدراسة من (۲۶۰) طالب وطالبة من طلاب الصف الرابع الأساسي في محافظة الداخلية. وتم تطبيق مقياس لقياس سعة الذاكرة العاملة تم أخذه من ضمن بطارية لقياس الذاكرة العاملة أعدها ألواي (2007 ,Alloway) وتم تطبيق مقياس لتحديد مستويات معالجة المعلومات من إعداد الباحثة. واستخدمت الباحثة المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وأختبار (ت) للعينة الواحدة وتحليل التباين المتعدد لتحليل النتائج.
ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها أنه توجد فروق ذات دلاله احصائية بين الطلبة المجيدين والطلبة الغير مجيدين في التحصيل الدراسي في مستوى سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات لصالح الطلبة المجيدين، بينما لا توجد فروق ذات دلاله احصائية بين الذكور والإناث في مستوى سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات. كما اتضح بأن أفراد العينة الحالية كان مستوى أدائهم في مقياس سعة الذاكرة العاملة ومستويات معالجة المعلومات أقل من المتوسط وتم الخروج ببعض المقترحات والتوصيات اللازمة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009