Document

تقنين اختبار (أوتيس-لينون) للقدرة العقلية، المستوى الإبتدائي الأول، الصورة (ك)، على عينة من تلاميذ محافظة مسقط

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to determine the psychometric properties and to derive norms for the Omani version, Of the Otis-Lennon Mental Ability Test (OLMAT), Elementary Level, Form (K), in The Muscat region. This Level is one of the six levels in (OLMAT) series, and consists of (80) items. After the test was modified, The Omani version was administered to a random sample of (726) students: (373) male and (353) female, from grades (2,3,and 4) elementary Level from Muscat region of the Sultanate. The following test validity indices were obtained: Content Validity, Criterion Validity and Construct Validity. The reliability of the test was obtained by three methods: Test-Retest, Split-Half and Cronbach alpha formula. All the values of validity and reliability indices were statistically significant at (a=0.05) level. Norms were derived by administering the test to (726) students from all grades and age levels. Percentile Ranks, Stanines, Deviation IQs and Grade and Age Equivalent scores were developed from interbattery standard-score distributions for each chronological grade and age group. Some recommendations were suggested in light of the finding.
Arabic abstract
هدفت الدراسة لإيجاد الخصائص السيكومترية واشتقاق المعايير الصورة معدلة للبيئة العمانية من اختبار أوتيس - لينون للقدرة العقلية، المستوى الإبتدائي الأول الصورة (ك)، على طلاب محافظة مسقط بسلطنة عمان.
ويعد هذا المستوى من الإختبار أحد المستويات الستة التي تتألف منها سلسلة اختبارات أوتيس - لينون للقدرة العقلية، وهو اختبار مصور (غير لفظي)، يتكون من (80) فقرة تقع في ثلاثة أقسام، يتم تطبيقها في جلستين منفصلتين.
ومن أجل إيجاد الخصائص السيكومترية واشتقاق المعايير، عدلت الصورة العمانية ثم طبقت على عينة عشوائية طبقية عنقودية من (726) تلميذة: منهم (373) تلميذة و (353) تلميذة من المستويات الصفية والعمرية لمجتمع الدراسة.
وقد تم الحصول على دلالات صدق الاختبار التالية: صدق المحتوى، والصدق المحكي، والصدق البنائي. كما سبت مؤشرات ثبات الاختبار بعدة طرق وهي: اعادة الاختبار، والتجزئة النصفية، معادلة كرونباخ ألفا، وأثبت نتائج الدراسة أن جميع قيم معاملات الصدق والثبات كانت دالة عند مستوى ( 05 , 0=o).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009