Document

تطوير الإدارة المدرسية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في ضوء مدخل فرق العمل بسلطنة عمان.

Other titles
Development of the the school administration for post basic education schools in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the school administration practices in post basic education schools in the Sultanate of Oman based on teamwork approach from the point of view of school principals, assistant principals and senior teachers. In order to achieve the objectives of the study, literatures related to teamwork were studied and analyzed. A field study has been conducted using a questionnaire consisting of 40 items grouped into four dimensions: the importance and benefits of teamwork, the principles of building teamwork, the relationships among teamwork members and the obstacles constraining the success of teamwork. The sample size of the study was 850 including school principals, assistances principals, and senior teachers of both genders in 4 educational regions in the Sultanate of Oman. The collected data was statistically analyzed using SPSS package by applying the means, standard deviations, Independent Sample T-test, one way ANOVA and Least Significant Differences (LSD) test for post analysis to verify the source of differences. Percentages were used to rank the study participants responses to the open ended question related to the application requirements of the teamwork approach in the development of the school administration for post basic schools in the Sultanate of Oman. The major findings of the study were as following: 1. The degree of the percent teamwork practices in the post basic education school in the Sultanate of Oman ranged between high and moderate. 2. Regarding different variables of the study, the following results were revealed: a. There were statistically significant differences at level a≤0.05 among means of the sample practices with respect to the variable of gender for four dimensions .The first three dimensions were counted for females while the fourth dimensions is counted for males. b. There were significant differences at level a≤0.05 among means of the sample practices with respect to the variable of professional level for first and second in favor of assistances principles, and for fourth dimensions in favor of senior teacher. c. There were no statistically significant differences at level a ≤ 0.05 among means of the sample practices with respect to the variable of qualification for the first dimension .However, there were differences for the second, third and forth dimensions in favor of the diploma holder. d. There were no statistically significant differences at level a≤ 0.05 among means of the sample practices with respect to the variable of educational region for the first and fourth dimension. However, there were differences for the second and third dimensions in favor of the Muscat region. In the light of the literature analysis and the result of the field study, the present study provided an number of proposed procedures to develop the school administration in post basic education school in the Sultanate of Oman based on teamwork approach. A number of further researches issues have been proposed too.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع ممارسات الإدارة المدرسية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في ضوء مدخل فرق العمل بسلطنة عمان ، وذلك من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة من مدراء ومساعدين ومعلمين أوائل بمدارس التعليم ما بعد الأساسي. ولتحقيق هدف هذه الدراسة، تم تحليل الأدبيات المتعلقة بفرق العمل، بجانب القيام بدراسة ميدانية للكشف عن واقع ممارسات الإدارة المدرسية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في ضوء مدخل فرق العمل بسلطنة عمان ، وذلك بواسطة استخدام استبانه مكونة من (٤٠) فقرة موزعة على أربعة محاور وهي أهمية وفوائد فرق العمل، أسس تشكيل فرق العمل، العلاقات داخل الفريق، معوقات نجاح فرق العمل ، تم توزيعها على (٨٥٠) مدير ومساعد مدير ومعلم أول من الذكور والإناث بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في أربع
مناطق تعليمية بالسلطنة.
وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات بواسطة الرزمة الإحصائية (spss) باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار تاء ( T-test ) وتحليل التباين الأحادي
(One Way ANOVA)
واختبار ( Least squar Difference (LSD للمقارنات البعدية، كما تم استخدام
النسب المئوية لترتيب استجابات أفراد عينة الدراسة على السؤال المفتوح والمتعلق بمتطلبات تطبيق أسلوب فرق العمل في تطوير الإدارة المدرسية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي:
1. تراوحت تقديرات أفراد عينة الدراسة لواقع ممارسات الإدارة المدرسية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء مدخل فرق العمل على المحاور الأربعة بين العالية والمتوسطة ، حيث حصل كل من محور أهمية وفوائد فرق العمل ومحور، أسس تشكيل فرق العمل ، ومحور العلاقات داخل الفريق على تقدير عال بينما حصل محور معوقات نجاح فرق العمل على تقدير متوسط .
2. فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة، فقد توصلت الدراسة إلى أنة توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير النوع بالنسبة للمحور الأول والثاني والثالث لصالح الإناث، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير النوع بالنسبة للمحور الرابع لصالح الذكور. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير المستوى الوظيفي بالنسبة للمحور الأول والثاني لصالح مساعدي المدراء، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير المستوى الوظيفي بالنسبة للمحور الرابع لصالح المعلمين الأوائل.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير المؤهل العلمي بالنسبة للمحور الأول، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير المؤهل العلمي لكل من المحور الثاني والثالث والرابع وإجمالي المحاور الصالح حملة الدبلوم المتوسط.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير المنطقة التعليمة بالنسبة للمحور الأول والرابع بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير المنطقة التعليمية لكل من المحور الثاني والثالث وإجمالي المحاور لصالح محافظة مسقط
وفي ضوء تحليل الأدبيات ونتائج الدراسة الميدانية، توصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات الإجرائية لتطوير الإدارة المدرسية بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في ضوء مدخل فرق العمل بسلطنة عمان، واقتراح دراسات أخرى حول موضوع فرق العمل
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011