Document

تطوير التخطيط للاحتياجات المدرسية باستخدام التخطيط القائم على الأدلة من خلال البوابة التعليمية لسلطنة عمان.

Other titles
Improving School Needs Planning Using Evidence-Based Planning through Oman Education Portal
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to investigate how to improve school needs planning using evidence-based planning through Oman education portal. The sample consisted of 20 male and female educational planning members of the Ministry of Education, from Muscat, Al Batinah South, Al Sharqiyah North, Dhofar and Al Buraimi Governorates. The study uses descriptive research methodology through qualitative research design. Data is collected using interview tool, and includes three areas, which are the actual use of the educational portal, the actual way of determining school needs, and evidence-based planning processes. The findings show that evidence-based planning process activation at the educational portal requires giving authority to the educational planning members, increasing the reliability of data in the education portal, providing all the required educational indicators needed in the educational planning process, and the presence of icons in the education portal which provide data about implementation and evaluation processes. Based on findings of the study, the researcher provides a number of recommendations, the most important of which is to continuously update data in the educational portal to ensure its accuracy, and to provide programs and systems in the educational portal that could better serve the planning process.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن تطوير التخطيط للاحتياجات المدرسية باستخدام التخطيط القائم على الأدلة من خلال البوابة التعليمية لسلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من العاملين في أجهزة التخطيط التربوي من أعضاء التخطيط التربوي في وزارة التربية والتعليم والمديريات التابعة لها بالمحافظات التالية: مسقط، وجنوب الباطنة، وشمال الشرقية، والبريمي، وظفار، والبالغ عددهم 20 موظفاً وموظفة، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي وذلك من خلال أسلوب البحث النوعي، حيث تم جمع البيانات من خلال أداة المقابلة وتضمنت ثلاثة محاور تمثلت في واقع الاستفادة من البوابة التعليمية وتحديد الاحتياجات المدرسية وعمليات التخطيط القائم على الأدلة.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أنه يتطلب لتفعيل دورة عمليات التخطيط القائم على الأدلة من البوابة التعليمية منح صلاحيات أكثر لأعضاء التخطيط التربوي، والحاجة إلى زيادة الموثوقية في صحة البيانات الموجودة على البوابة التعليمية، و توفير كافة المؤشرات التعليمية المطلوبة في التخطيط التربوي، ووجود أيقونات في البوابة التعليمية توفر بيانات عن عمليات التنفيذ والتقييم، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بالعديد من التوصيات أهمها تحديث البيانات في البوابة التعليمية بشكل مستمر للتأكد من دقتها، و توفير برامج وأنظمة في البوابة التعليمية تخدم العملية التخطيطية
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011