Document

ممارسات مديري مدارس الحلقة الأولى بسلطنة عمان لتحسين مستوى أداء الطلبة في الدراسة الدولية تيمس (TIMSS).

Other titles
The Practices of Cycle One Schools' Principals in The Sultanate of Oman to Improve Students' Achievement in TIMSS
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study was aimed to identify the practices of Cycle One schools' principals in the Sultanate of Oman to improve students' achievement in TIMSS. The study adopted five dimensions through which to measure principals' practices in: goals, students, teachers, home, and community and school building. A qualitative research design is implemented to achieve the goals of the study. Six schools' principals were interviewed to collect data. They have experienced TIMSS 2015 in their schools. The study results show that principals could adapt a number of practices to improve students' achievement in TIMSS. They are as follow: raising students' achievement should be included as a main goal in the school plan with the participation of school performance development team, monitoring teachers to verify their teaching methodologies, evaluating students through class visits, analyzing students' results in mock exams, motivating both teachers and students with rewards, increasing communication with parents, preparing school buildings and utilizing its departments to assist in student learning. The study proposes several suggestions to improve the performance of principals of schools. Some of them are: supporting participant schools financially and morally, regular visits to schools from the TIMSS teams in the Ministry and enriching teachers who play significant roles in TIMSS with intensive workshops
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على ممارسات مديري مدارس الحلقة الأولى بسلطنة عمان
لتحسين مستوى الطلبة في الدراسة الدولية تيمس )TIMSS (من خالل خمسة محاور، هي
ممارسات المدير نحو كل من: الأهداف، والطالب، والمعلم، والأسرة والمجتمع المحلي، والمبنى
المدرسي.
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، من خالل استخدام أسلوب
البحث النوعي، حيث تم جمع البيانات باستخدام أداة المقابلة، التي تم تطبيقها على عينة قصدية
تكونت من ستة من مديري المدارس الذين طبقت على مدارسهم الدراسة الدولية TIMSS(
(2015 ،وتوصلت نتائج الدراسة إلى مجموعة من الممارسات التي يقوم بها مديرو المدارس
تضمين خطة المدرسة أهدافً لتحسين مستوى الطلبة في الدراسة الدولية منها: ا تركز على تحقيق
الطلبة لمستوى عا ٍل في الدراسة الدولية، ومشاركة فريق تطوير األداء المدرسي في ذلك،
ومتابعة المعلمات في تنويع أساليب التدريس والوسائل التعليمية المستخدمة، وتقييم الطلبة من
خالل الزيارات الصفية، ومتابعة نتائجهم في االختبارات التجريبية، واستخدام التحفيز المادي
والمعنوي للطلبة والمعلمات، وتفعيل التواصل مع أولياء األمور، وإقناعهم بأهمية الدراسة
الدولية لأبنائهم، وتهيئة المبنى المدرسي والاستفادة من مكوناته لتعزيز تعلم الطلبة، كما توصلت
الدراسة إلى بعض المقترحات لتحسين ممارسات مديري المدارس منها: تقديم الوزارة للدعم
المالي، والمعنوي للمدارس المشاركة في الدراسة الدولية، وأوصت الدراسة بعمل خطط متابعة
مكثفة للمدارس المشاركة في الدراسة الدولية تيمس )TIMSS )من قبل الأقسام المسؤولة عن
الدراسة الدولية سواء في المديرية أو في الوزارة، كذلك أوصت بتجويد نوعية البرامج التدريبية
الذين يدرسون شعب ّالمقدمة للمعلمين ال تيمس (TIMSS
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
7
1
البروانية، أسماء بنت سعود بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2024