Document
تقنين مقياس مواطن القوة و الصعوبات SDQ للاضطرابات السلوكية و الانفعالية على طلبة الحلقة الثانية بمدارس التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at standardizing the Strength & Difficulties Questionnaire for behavioral and emotional disorders (Student's Version) and at studying its psychometric properties on a sample of cycle two students in Al- Batinah South Governorate in Sultanate of Oman. The sample consisted of two groups: normal students in grades (5-10) in basic education schools in the governorate (N=634) and the second group consisted of students who have psychological and behavioral problems (N-182). The two groups were in the age range (10-16) years from both genders in the school year (2015-2016).
The validity of the scale was checked through face validity and discriminative validity. The results revealed the discriminative ability of the scale in light of the diagnostic case. The concurrent validity was checked through the correlation between the current scale and Payrics scale and Social Competency scale. The results showed positive and statistically significant correlation at (a= 0.5) between SDQ scale and Payrics scale. However, there was a negative statistically significant correlation between the current scale and the domains of the Social Competency Scale. The correlation coefficients between the items and the means of the domains they relate to were significant at (a= 0.01). Besides, all means of the domains of SDQ scale correlate significantly at (a= 0.01) with the mean of the difficulties' total score which proves that the items have internal consistency. Moreover, the factorial structure of the scale was explored through exploratory factor analysis. The results showed five domains for SDQ scale and they explain 39.58 of the total variance. The reliability of the scale was examined through alpha Cronbach and Stability (testretest) method and the coefficients were (0.74), and (0.77) respectively which are acceptable coefficient values. Finally, age and gender specific percentiles ranks were derived as norms for raw scores. In light of the above results, a number of recommendations and suggestions were presented.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقنين مقياس مواطن القوة والصعوبات للاضطرابات السلوكية والانفعالية نسخة الطالب" ودراسة خصائصه السيكومترية على عينة من طلبة الحلقة الثانية بمدارس التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان. تألقت عينة الدراسة من افتتين: عينة الطلبة العاديين في الصفوف من الخامس إلى العاشر بمدارس التعليم الأساسي بالمحافظة (ن= 634)، وعينة الطلبة الذين لديهم مشكلات نفسية أو سلوكية (ن= 182)، وكلا الفنتين في المدى العمري (10-16) سنة من الجنسين للعام الدراسي (2014-2015). وقد تم التحقق من صدق المقياس من خلال الصدق الظاهري، والصدق التمييزي، حيث كشفت النتائج عن قدرة المقياس التمييزية في ضوء متغير الحالة التشخيصية، والصدق التلازمي الذي تم الكشف عنه من خلال حساب معامل الارتباط بين درجات المقياس الحالي ودرجات الطلبة على كلا من مقياس بيركس، ومقياس الكفاية الأجتماعية. وأشارت النتائج إلى وجود ارتباط موجب ودال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين درجات المقياس الحالي ودرجات الطلبة على مقياس بيركس، في حين يوجد ارتباط سالب ودال إحصائيا بين درجات المقياس ودرجات أبعاد مقياس الكفاية الاجتماعية. كما أشارت النتائج أن جميع معاملات ارتباط المفردات مع متوسط درجة البعد (المقياس الفرعي) الذي تنتمي إليه ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.01 =g) إلى جانب أن جميع متوسطات الدرجات المقاييس الفرعية التي يتكون منها مقياس القوة والصعوبات ترتبط مع متوسط درجة الصعوبات الكلية ارتباطا دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01=g)، وهذا يعد مؤشرا لصدق الاتساق الداخلي للمقياس، كما تم الكشف عن البنية العاملية المقياس من خلال التحليل العاملي الاستكشافي، حيث أظهرت النتائج وجود خمسة أبعاد لمقياس القوة والصعوبات تفسر 39.58 % من التباين الكلي. في حين تم التحقق من ثبات المقياس بطريقتين: ثبات الفا كرونباخ، وثبات الاستقرار، حيث بلغت قيم معاملات الثبات (0.74)، و(0.77)، على التوالي، وهي قيم مقبولة. وأخيرا بعد أن تم التحقق من الخصائص السيكومترية المقبولة للمقياس، تم اشتقاق الرتب المتينية كمعايير الدرجات الخام، حيث تم اشتقاق معايير موحدة لكل الأعمار ولكل نوع على حدة، وعلى هذا الأساس تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات بناء على نتائج الدراسة.
Category
Theses and Dissertations